pátek 8. května 2015

Aminokyseliny BCAA + moje zkušenosti

Ahoj :) 

Řekla jsem si, že pro vás napíšu nějaký naučný článek, ve kterém se možná dozvíte nějaké nové věci :) Bude to o BCAA, co to je, k čemu slouží a jaké já mám zkušenosti :) 

Co to vlastně je?

BCAA (Branched Chain Amino Acids) jsou tři aminokyseliny (Valin, Leucin a Isoleucin) s rozvětveným řetězcem. Velkou oblibu si zasloužili u sportovcům především u kulturistů. 
Jsou to esenciální aminokyseliny, takže si je tělo neumí samo vytvořit a potřebuje je, takže je musíme dodávat. BCAA tvoří asi jednu třetinu svalové bílkoviny.
BCAA podávané během tréninku zvyšují úroveň růstového hormonu a inzulínu současně, což vede k zvýšenému antikatabolickému a anabolickému efektu. Jedna studie zjistila, že podávání BCAA těsně před tréninkem zamezují poklesu hladiny testosteronu po jeho ukončení a naopak vedou ještě k jejímu nárustu.
Doporučovala bych je každému, kdo aktivně sportuje, protože mají pozitivní vliv na náš organismus.

Proč je používat?

Při treninku dochází ke spotřebě BCAA a následuje devastace vlastní svalové hmoty.
BCAA slouží například k:

  • ochraně svalové hmoty pří sportovním výkonu a při redukci hmotnosti
  • zvýšení kvality a růstu svalové hmoty
  • lepší regeneraci po tréninku
  • zvýšení absolutní síly
  • spalování tuků a redukci váhy
  • snížení svalové bolesti po sportovním výkonu
Formy BCAA + dávkování


Tekuté BCAA
Uvedeme si pár forem, ve kterých se bcaa nejvíce prodávají. U většiny lidí jsem viděla spíše instatní nebo tablety.

Tekuté- S tekutými BCAA zkušenosti nemám, takže nemohu žádné doporučit. Ale raději bych volila instatní nebo tablety.

Instantní- Instantní BCAA jsou snadno rozpustné ve vodě. Když jsem si kupovala první BCAA, vzala jsem právě instantní. Mám s nimi moc dobré zkušenosti. Podrobnosti se dozvíte níže :) Instatní BCAA mají tu výhodu, že jsou většinou ochucené a můžete je klidně popíjet i během treninku a doplníte tak spotřebované aminoskyseliny.

Tablety- Podle mě je to nejpohodlnější forma BCAA - jen zapijete vodou a je to. Ale já mám radši instantní.

Běžne se BCAA dávkuje 5g cca 30 minut před fyzickým výkonem. Když si nějaké koupíte, na obalu budete mít napsáno, jaké množství a jak dlouho před treninkem dávkovat.
Počet g BCAA se udvíjí od hmotnosti a délky treninku.  Pro lepší regeneraci klidně zařaďte BCAA ihned po treninku :)

BCAA v potravinách

Asi největší množství BCAA najdete v mléčných výrobcích a v červeném mase. Dále třeba v potravinách, které jsou bohaté na proteiny (bílkoviny). Běžný člověk, který rekreakčně sportuje má ve svém jídelníčku dostatek BCAA, takže se není čeho bát :)

Moje zkušenosti s BCAA

Když jsem si kupovala moje první BCAA, váhala jsem, jestli si mám vzít instantní nebo v tabletách. Nakonec jsem vzala instantní a chybu jsem rozhodně neudělala. Vyhovují mi a piju je ráda :)

BCAA Prom-in Synergy

Jsou to jediné BCAA, které jsem měla a zatím je nehodlám ani měnit. Myslím, že jsou u mnoha lidí velice oblíbené a dobře chutnají.
Skvěle se rozpuští, stačí jen promíchat a hned můžete pít :)
První jsem objednala příchuť malina, která byla celkem dobrá. Poté, co jsem je spotřebovala, přišla na řadu příchuť meloun, která už byla o něco lepší. Dalším v pořadí byla příchuť višeň, která byla tak na stejno s melounem. A nejlepší příchutí pro mě se stal pomeranč, který je můj favorit :) Ale jak se říká, 100 lidí 100 chutí. Ze začátku se mi zdály moc sladké, ale když jsem přidala více vody, už to bylo v pohodě :)
Obsahují také arginin a glutamin, takže to se taky hodí. Arginin slouží například k lepší stavbě svalové hmoty a glutamin slouží například k zlepšení imunity. Obě aminokyseliny, arginin a glutamin, mají mnoho funkcí, ale o těch se můžeme bavit třeba příště :)

V balení najdete i odměrku, takže se nemusíte bát, že to budete muset složitě vážit :) 1 odměrka je cca 5g BCAA.

Vždycky, když si je dám, cítím se taková "nakopnutá" :D Nevím čím to je, možná argininem, ale je to tak :) Takže pro mě je to 2 v 1. Ochrana svalů + nakopávač :D

Objednávala jsem na e-shopu NUTRINOID a vyšli mě cca na 500Kč. V balení je asi 50 dávek v 500g prášku.
Pro ty, které to bude zajímat, přikládám i složení a další věci :)

Složení: L-leucin, L-isoleucin, L-valin, AAKG – arginin alfaketoglutarát, glutamin, sladidla sukralóza a neohesperidin E959, regulátor kyselosti: kyselina citrónová, vitamín B6

Dávkování: 5 – 10g (2 odměrky) BCAA Synergy rozpuštěných ve 300 ml vody.




P.S. Užíváte taky BCAA? Popřípadě jaké byste doporučili? :) 
Snad vám tento článek něco přinesl :) Budu ráda za každý ohlas.
Mrkněte na moji facebookovou stránku, kde přídávám často příspěvky. Odkaz ZDE

Krásné volno a hlavně všechno s úsměvem a pozivně 
Wendy

Žádné komentáře:

Okomentovat